Logotyp vetenskapsrådet
logo_mobile

Kommer nära i intervjuer

Intervjuer tillåter oss att ställa frågor om varför användare gör som de gör. Genom att faktiskt prata med användarna kan vi som jobbar med tjänsterna förstå användarnas situation, problem och verklighet.

Kvalitativa metoder hjälper oss att förstå på djupet – för vem vi egentligen ska göra tjänsten bättre. Det är oerhört värdefullt att ha en riktig människa för ögonen när vi jobbar med digitala tjänster och innehåll. Om alla eller flera i samma grupp har förståelse för användarens situation och behov blir det lättare att prioritera bland önskemål och behov.

Användarintervjuer, observationer och fokusgrupper är några exempel på metoder som hjälper oss att komma nära och förstå våra användare.

Vilka metoder och vilken omfattning vi undersöker beror givetvis på uppdraget. Men i regel brukar man säga att 3-5 intervjuer med användare fångar 80 procent av användarbehoven. Om resultaten av intervjuerna är motsägelsefulla eller oklara behöver vi gå vidare med fler intervjuer eller andra typer av analyser.