Logotyp vetenskapsrådet
logo_mobile

Så gör vi länkar

Länkarna vi publicerar ska vara till nytta för sidans besökare och bidra till att förstärka innehållet på sidan.

Användarna ska

  • snabbt förstå vad som är klickbart
  • enkelt kunna klicka på en länk
  • kunna förutse vad som händer när de klickar på länken.

Ett konsekvent och genomtänkt sätt att arbeta med länkar gör det lätt att använda webbplatsen och stödjer positioneringen i olika sökmotorer. Det bidrar också till att webbplatsen blir lättare att förvalta.

Rekommendationerna baserar sig på de svenska webbriktlinjerna på webbplatsen webbriktlinjer.se Länk till annan webbplats.

Var konsekvent

Användarna ska snabbt förstå vad som är klickbart.

  • Markera samma typ av länkar på samma sätt över hela webbplatsen. Detta gäller allt som är klickbart, exempelvis knappar, ikoner för att bläddra eller fälla ut.
  • Många av våra webbplatser har en design och moduler där länkar ska placeras. Använd dessa konsekvent och enhetligt!
  • Generellt – placera inte länkar i brödtext. Men viktigast är: Placera länkar på den plats där de gör mest nytta, har störst relevans för besökaren och för ditt mål med den aktuella sidan. Var sparsam!

Plus och minus med länkar i brödtext

+ Det blir tydligt vilken länk som knyter an till vilken del av texten.

+ Användarna kan missa att det finns möjlighet till en fördjupning av innehållet om länkarna ligger separat. Detta är särskilt relevant när länken går till en ordförklaring.

+ Det blir möjligt för skribenten att direkt i texten bedöma källor/underlag/referenser.

– Läsbarheten blir sämre.

– En separat länklista kan bli överskådlig på ett annat sätt än en brödtext med länkar.

– Du tappar läsarna innan texten hunnit ”tala till punkt”, det vill säga att användarna följer länken omedelbart och missar en del av budskapet.

– I brödtext är det ofta svårt att formulera länktexter som beskriver länkmålet på ett rättvisande sätt (vilket krävs utifrån tillgänglighetskraven).

Obs! Använd aldrig understruken text för att förstärka ett innehåll – det riskerar att misstolkas som en länk.

Användarna ska enkelt kunna klicka på en länk

Gör de klickbara ytorna tillräckligt stora.

  • Stora klickbara ytor gynnar både de som besöker sidan via mobilen och de som har nedsatt motorisk förmåga – och de som sitter på en skakig buss 
  • Förstora den klickbara ytan genom att inkludera ett område runt det som är länkat. Gör en enda länk av ikon och text i en sammansatt länk.
  • Gör ikoner som är en del av navigeringen klickbara.
  • När du kombinerar text och bildelement ska både texten och bilden vara klickbar, samlade i en gemensam länk.

Obs! Placera inte länkar för nära varandra och gör aldrig enstaka ord till en länk. Testa själv – besök sidan via mobil, så ser du hur nära varandra länkarna ligger.

Var tydlig

Användarna ska kunna förutse vad som händer vid klick på länken.

  • Skriv tydliga länkar och formulera länktexten med omsorg. Syftet med varje länk ska vara tydligt. Skriv länkarna så att läsarna förstår vart länken leder även när den är lyft ur sitt sammanhang.
  • Skriv det viktigaste först – det finns indikationer på att Google fokuserar på de första 55 tecknen i länktexterna när sidan söks igenom.
  • Ange om länken leder till en annan webbplats genom att skriva ut organisationens eller webbplatsens namn i slutet av länktexten.
  • Se till att läsarna hamnar på ett bra ställe där de direkt kan fortsätta läsa eller hitta vad de söker (vilket sällan är på en webbplats startsida).
  • Om länken leder till en sida på ett annat språk och detta inte är uppenbart - förklara det i länktexten med språket inom parentes.
  • Se till att länktexten och rubriken på sidan dit länken leder skiljer sig så lite åt som möjligt. Risken är att besökarna annars tror att de hamnat på fel sida.
  • Utforma länkar till dokument (uppge dokumenttyp, storlek) och länkar till e-post och telefonnummer så att användarna får rätt förväntningar. (Detta sker automatiskt för vissa webbplatser.)
  • Om du ska länka till en fil, länka i första hand till en webbsida där filen ligger. Förvaltningen blir enklare och du kan uppdatera filen utan att förstöra länkar till den. Sidan och filen blir dessutom sökbara och användarna ser filen i ett sammanhang.
  • Nytt fönster eller inte? Den generella rekommendationen är att länkar ska öppnas i samma fönster. Utgå från tankesättet att webbläsarens ”tillbakaknapp” ska fungera. Detta gynnar många användare! Det kan dock finnas undantag då det är lämpligt att kunna öppna länkar i nytt fönster, till exempel för sidor med ett formulär där man kan klicka på en länk för att läsa en instruktion.

Obs! Undvik ospecifika länkar som ”Läs mer”, ”Ladda ned”, ”Klicka här”

Inled inte länkar med texten ”Läs mer om …” och ”Gå till …” Användarna vet att det går att klicka på länkar, det behöver du inte tala om.

Tillgänglighet

Tänk på att många som använder röstuppläsning navigerar enbart via länkar. Länktexten måste därför kunna förstås utan sitt sammanhang. Går det att förstå vart länken leder enbart med hjälp av länktexten?