Informationsrik och användarvänlig sidfot
Sidfoten är en viktig del av webbplatsen. Den hjälper användaren att hitta rätt snabbt och är också en en plats för nyckelinformation. Genom att utforma sidfoten rätt blir den en del av webbplatsens navigation och underlättar för användaren.
En välutformad sidfot är en nyckelkomponent i en användares upplevelse av din webbplats. Den ska vara informativ och användarvänlig. Sidfoten är ofta det första stället där användare letar efter kontaktuppgifter, länkar till sociala medier och juridisk information.
Vetenskapsrådet har utformat en gemensam sidfot för att skapa igenkänning, en enhetlig känsla och underlätta navigeringen på webbplatser som följer den grafiska profilen.
Även om din webbplats har ett eget varumärke finns det flera viktiga faktorer att tänka på vid utformning av sidfoten.
Vad ska sidfoten innehålla?
Låt användaren hitta snabbt till viktiga sidor. Bygg förtroende genom att lägga kontaktinformation i sidfoten. Tidigt placerad e-postadress, telefonnummer och besöksadress göra det lätt för användarna att komma i kontakt med organisationen.
Sidfoten ska bestå av en vänsterspalt och en högerspalt.
Vänsterspaltens innehåll:
- ”Stora länkar” (valbart vad som ska länkas till och antalet länkar)
- Rubrik och kort beskrivning i brödtext (valbar)
- Ikoner för sociala medier (valbar)
Högerspaltens innehåll:
- Vetenskapsrådet hela adress (ej organisationsnummer)
- E-postadress
- Länk till: Om webbplatsen (via denna kan man nå juridisk infpormation om tillgänglighet, offentlighet och sekretess - om dett ainte finns med direkt i sidfoten)
- Text med länk: En del av Vetenskapsrådet (eller annan lämplig formulering som klargör relationen)
Läs mer om obligatoriska sidor på en webbplats
Förslag utformad sidfot
Vetenskapsrådet vill ha en så enhetlig sidfot som möjligt men den kan givetvis skilja sig åt beroende på plattform och syfte.
Exempel:

Skiss på sidfot för webbplats med eget varumärke

Förslag på sidfot för en VR-webbplats