Personas
Ett effektivt sätt att kartlägga och gestalta olika behov och användare är att skapa personas.
Personas är fiktiva karaktärer som representerar användartyperna för en tjänst, produkt, webbplats eller varumärke.
Att skapa och använda personas kan hjälpa oss att identifiera oss med användarna vi designar och skriver för. De hjälper oss prata om användarna med samma ord och att alltid skapa innehåll och funktioner med användaren i fokus.
Personas är i regel unika för en webbplats, de ska representera webbplatsens användare på ett så bra sätt som möjligt. Exempelvis har vetenskapsrådet.se inte samma personas som tidningencurie.se.
Ta med tillgänglighet i användarbehoven
För att säkerställa att tillgänglighet går som en röd tråd genom all utveckling och förvaltning ska varje webbplats också ha med behov som relaterar till tillgänglighet hos sina personas.
Exempel:
En persona som är högerhänt, men som brutit högerarmen - och därmed har stort behov av att kunna navigera med tangentbordet och snabbt hitta de viktigaste ingångarna och funktionerna.
En persona som återhämtar sig från utmattning eller stroke och har problem med arbetsminnet. Personan har extra stort behov av att hjälptexter i formulär är tydliga och finns med under hela processen.
En persona med en kognitiv nedsättning som gör att hen lätt tappar fokus. Personan har behov av enkel och tydlig text, ett tydligt "call to action" på sidan och att det inte finns ovidkommande saker i innehåll och design som tar bort uppmärksamheten från det som är sidans huvudbudskap/funktion.