Skriv tydliga rubriker och ingresser
Läsarna ska genom en snabb blick förstå vad texten handlar om och vad den har för syfte. Gör det enkelt för dem att hitta vad de söker.
Skapa överblick och placera det viktigaste där det syns tydligt, nämligen i
- huvudrubriken
- ingressen
- mellanrubrikerna
Där behöver också ord som läsarna skriver in i sökmotorerna finnas med.
När det viktigaste syns tydligt kan det absolut komma en lång text, för den som vill ha mer detaljerad information.
Men vad är viktigast? Utgå från typläsarna och din analys av vad läsarna ska göra med texten.
Skriv kärnfulla huvudrubriker
Vad handlar texten om, vad är själva kärnan i innehållet? Formulera det i rubriken:
- Gör rubriken så specifik som möjligt. Då hjälper du läsarna att skilja texten från andra texter på samma tema.
- Försök att få med ord som läsarna söker på. Just huvudrubriken på sidan lägger sökmotorerna extra vikt vid.
- Skriv informativt och använd verb om det går (se också avsnittet om mellanrubriker).
Undvik | Skriv hellre |
---|---|
Guide | Så söker du bidrag |
Analys | Så arbetar vi med analys av svensk forskning |
Skriv tydliga ingresser
Ingressen ska snabbt och koncist ge läsarna tillräckligt med information för att avgöra om de vill läsa vidare:
- Hjälp läsarna in i texten, så att de säkert förstår varför texten är relevant för just dem.
- Använd du-tilltal när du kan, för att framhäva läsarnas perspektiv. En tumregel är att låta textens första ”du” komma före textens första ”vi”.
- Svara på läsarnas viktigaste frågor redan i ingressen. Textens syfte avgör om du behöver sammanfatta ett viktigt budskap, förklara vad läsarna ska göra och varför, eller orientera läsarna på sidan (”Här kan du …”).
Skriv mellanrubriker som sammanfattar eller förtydligar
Skriv mellanrubriker som sammanfattar eller förtydligar budskapet i varje avsnitt, på ett konkret sätt – alla viktiga delbudskap ska ha en egen mellanrubrik:
- Skriv hellre informativt och långt än allmänt och kort. Sikta på 5–7 ord (det fungerar även på en mobilskärm).
- Skriv rubriken som en uppmaning när det går, för att vara tydlig med vad du rekommenderar läsarna att göra.
- Skriv i andra hand rubriken som ett påstående. Det blir mer informativt än en kort fras utan verb.
- Ibland passar en fråga som rubrik – men låt hellre rubriken svara på frågan om det går.
Undvik | Skriv hellre |
---|---|
Anmälan | Uppmaning: Anmäl dig här |
Vad utvärderar vi? | Påstående: Vi utvärderar kvalitet och effekter |
Redovisning i ansökan | Fråga: Vad ska du redovisa i ansökan? |
Tips! Tänk så här för att förbättra dina rubriker
Svara på frågan: Vad handlar texten om?
Följdfrågor: Ok, vad är det med det då? Varför är detta viktigt för läsarna?
Exempel:
Befintlig rubrik: Rådgivning
– Ok, vad är det med det då?
Behöver du rådgivning?
Vet du svaret på frågan? Berätta direkt i rubriken! Skriv ett tydligt påstående:
Du kan få fem timmar gratis rådgivning
Går det att göra ännu mer kärnfullt?
Fem timmar gratis rådgivning
Eller som en uppmaning?