Logotyp vetenskapsrådet
logo_mobile

Red ut vem du skriver till och varför

Analysera dina läsare och red ut vilka som ska läsa och förstå texten du skriver.

Vad vet du om dina läsare, deras förkunskaper, motivation och situation?

Fundera på följande frågor:

  • Vad behöver läsarna veta, och vad vet de redan?
  • Är detta information som läsarna efterfrågar?
  • Ska läsarna göra något?

Var ännu tydligare än du tror

Ofta har du både insatta och oinsatta läsare av samma text. En tumregel är därför att oftast skriva så att den minst insatta läsaren förstår. Då ökar chanserna att alla läsare förstår texten. Dessutom tjänar även insatta läsare på överskådliga och tydliga texter. Sådana texter är möjliga att läsa antingen snabbt eller sällan och noga. De passar alltså ofta både sällansökaren och proffssökaren.

Om du är osäker på vad läsarna redan vet: Ta hellre med för mycket än för lite. Det stör sällan, utan bekräftar det som läsarna kanske anar.

Tänk också på att du inte kan veta om läsarna är stressade på bussen eller störs av ett stimmigt kontorslandskap. Det innebär att du behöver vara ännu tydligare än du tror.

Bestäm vilka effekter du vill ha

Varför skriver du? Vad ska läsarna göra, tänka eller känna när de har läst din text? Ska de till exempel ta ställning i en fråga, eller kunna skicka in en ansökan i rätt tid?

Det viktigaste är att det som ska hända faktiskt händer, inte själva texten i sig. Kanske kommer du fram till att du inte ens ska skriva en text. Kanske fungerar ett möte, ett telefonsamtal eller en film bättre?